HSC English First Paper Model Question 1 with answer
URANUS TEACHING HOME
English First Paper
Model Question -1
As a child you must have been told to greet your
elders and visitors to your home according to your culture and tradition. You
must also have been taught to be polite in company and keep quiet while others,
especially your elders, spoke. Possibly, you at times grudged such schooling.
Possibly, at times you even protested such disciplining. Now, certainly you
know that you can't always behave the way you want specially in the presence of
others. There are rules of behavior you have to follow in a company. We are
social beings and have to consider the effect of our behaviour on others, even
if we are at home and dealing with our family members. We have two terms to
describe our social behaviour -'etiquette' and 'manners.' 'Etiquette' is a
French word and it means the rules of correct behaviour in society. The word
'manners' means the behaviour that is considered to be polite in a particular
society or culture, Manners can be good or bad. For example it is a bad manner
to speak with food in one's mouth. No one likes a bad mannered person, Remember
that etiquette and manners vary from culture to culture and from society to
society. We learn etiquette and manners from our parents, families and various
institutions, such as schools, colleges or professional bodies. There are rules
of behaviour for all kinds of social occasions and it is important to learn
them and practise them in everyday life. The manners that are correct in a
wedding reception will not do in a debating club. Therefore, we have to be
careful about etiquette and manners. We know how important it is to say
'please' and 'thank you' in everyday life. A few more polite expressions such
as 'pardon me,' 'excuse me,' 'may I,' are bound to make your day smooth and
pleasant.
শিশু হিসেবে তোমাকে তোমাদের সংস্কৃতি ও ঐতিহ্য অনুসারে অবশ্যই বড়োদের ও তোমাদের বাড়িতে আগত অতিথিদের অভিবাদন জানাতে বলা হয়েছে। তোমাকে অবশ্যই আরো শেখানো হয়েছে লোকজনের সামনে নম্র থাকতে এবং যখন অন্যরা বিশেষকরে বড়োরা কথা বলে তখন চুপ থাকতে। খুব সম্ভবত, তুমি মাঝেমাঝে এ ধরনের শিক্ষায় অসন্তুষ্ট হয়েছ। সম্ভবত, কখনো কখনো তুমি এ ধরনের নিয়মানুবর্তিতার এমনকী প্রতিবাদও করেছ। এখন তুমি নিশ্চয়ই জান যে বিশেষকরে অন্যদের উপস্থিতিতে তুমি যেভাবে চাও সেভাবে তুমি সব সময় আচরণ করতে পার না। লোকজনের সামনে আচরণের নিয়ম আছে যেগুলো তোমাকে অনুসরণ করতে হবে। আমরা সামাজিক জীব এবং অন্যদের উপর আমাদের আচরণের প্রভাবকে বিবেচনা করতেই হবে, এমনকী তখনো যখন আমরা বাড়িতে থাকি এবং আমাদের পরিবারের সদস্যদের সাথে আচরণ করি। আমাদের সামাজিক আচরণ বর্ণনার ক্ষেত্রে আমাদের দুটি কথা রয়েছে শিষ্টাচার ও নৈতিক আচরণ। Etiquette একটি ফরাসি শব্দ এবং এর দ্বারা সমাজে সঠিক আচরণের নিয়ম বুঝায়। ব্যবহার বলতে বুঝায় আচরণ যা একটি নির্দিষ্ট সমাজ বা সংস্কৃতিতে নম্র হওয়া বিবেচিত হয়। আচরণ ভালো অথবা খারাপ হতে পারে। উদারহণস্বরূপ: মুখে খাবার নিয়ে কথা বলা একটি খারাপ আচরণ । কেউ খারাপ আচরণের মানুষ পছন্দ করে না। মনে রেখো, আদবকায়দা ও আচরণ, এক সংস্কৃতি থেকে অন্য সংস্কৃতিতে এবং এক সমাজ থেকে অন্য সমাজে পরিবর্তন হয়। ' আমরা শিষ্টাচার ও আচরণ শিখি আমাদের পিতামাতা, পরিবার ও বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান, যেমন বিদ্যালয়, কলেজ বা পেশাদারী প্রতিষ্ঠান থেকে। সব ধরনের সামাজিক উপলক্ষ্যের জন্য আচরণের নিয়মনীতি রয়েছে এবং এগুলো শিক্ষা নেওয়া এবং দৈনন্দিন জীবনে সেসব চর্চা করা গুরুত্বপূর্ণ। একটি বিয়ের সংবর্ধনায় যেসব আচরণ সঠিক একটি বিতর্ক ক্লাবে সেগুলো সঠিক নয়। তাই, আমাদের আদবকায়দা ও অভ্যাস সম্পর্কে সচেতন হতেই হবে। আমরা জানি, দৈনন্দিন জীবনে ‘অনুগ্রহ করুন’ ও ‘আপনাকে ধন্যবাদ' বলা কতটা গুরুত্বপূর্ণ। আরো কিছু স্র অভিব্যক্তি যেমন- ‘আমাকে মার্জনা করুন’, ‘আমাকে ক্ষমা করুন, আমি কি পারি, তোমার দিনকে স্বচ্ছন্দ ও আনন্দদায়ক করবে।
|
|
|
|
|
|
1
|
Etiquette(n)ইটিকুয়েট
|
আদব কায়দা
|
Manner, custom
|
uncivility
|
|
2
|
Manner(n) ম্যানার
|
নৈতিক
আচরণ
|
Etiquette
|
crudeness
|
|
3
|
Visitor(n) ভিজিটর
|
পরিদর্শক
|
tourist
|
host
|
|
4
|
Especially (adv) এসপেসিয়ালি
|
বিষেশভাবে
|
particularly
|
normally
|
|
5
|
Gurdge(v)গার্জ
|
কোন কিছু
মেনে না নেওয়া
|
resent
|
like accept
|
|
6
|
Possible(adj) পসিবল
|
যথাসম্ভব
|
Perhaps, probably
|
Definitely, certainly
|
|
7
|
Behave(v) বিহ্যাব
|
আচরণ
করা
|
Act, perform
|
misbehave
|
|
8
|
Consider(v) কনসিডার
|
বিবেচনা
করা
|
regard
|
disregard
|
|
9
|
Correct (adj) (v) কারেক্ট
|
সঠিক
|
Right, accurate
|
incorrect
|
|
10
|
Practise(n) (v) প্রাকটিজ
|
অনুশীলন
করা
|
Exercise, perform
|
refrain
|
|
11
|
Expression(n) একসপ্রেশন
|
প্রকাশ
|
statement
|
denial
|
|
12
|
Dignity ডিগনিটি
|
মর্যাদা
|
Self respect, honour
|
Shame, humiliation
|
|
13
|
Subservience(n) সাবসারভিয়েন্স
|
দাস্য
বশ্যতা
|
obedience
|
disobedience
|
|
14
|
Ignorance(n) ইগনরেন্স
|
অজ্ঞতা
|
unawareness
|
knowledge
|
|
15
|
Civilized(adj) সিভিলাইসড
|
সভ্য
|
urbane
|
uncivilized
|
|
16
|
Tradition(n) ট্রাডিশন
|
প্রথা
|
convention
|
revial
|
|
17
|
Pleasant(adj) প্লেজেন্ট
|
মনোরম
|
joyful
|
unpleasant
|
|
18
|
Yell(v) ইয়েল
|
চিৎকার
করা
|
Scream, shout
|
Pacify, lull
|
|
19
|
Describe (v) ডিসক্রাইব
|
ব্যাখ্যা
করা
|
|
|
|
20
|
Pardon (v) পারডন
|
ক্ষমা
করা
|
|
|
|
21
|
Smooth (adj) স্মুথ
|
মসৃন
|
glossy
|
|
|
22
|
Company (n) কমপানি
|
একদল লোক
|
A group of people
|
|
|
23
|
Schooling (n) স্কুলইং
|
প্রশিক্ষণ
দেওয়া
|
To train sm/sth
|
|
|
24
|
Greet (v) গ্রিট
|
অভিবাধন
জানানো
|
congratulate
|
|
|
4. Read the following text and fill in
the blanks with suitable words from the box. There are more words than needed.
Make any grammatical change if necessary:
Possible - সম্ভব
|
Religion
|
Positive -ইতিবাচক
|
Discourage- নিরাশ করা
|
Tie - বাঁধা
|
Yet- তথাপি
|
Waste- নষ্ট করা
|
Allow – অনুমতি দেওয়া
|
Circular - বিজ্ঞপ্তি
|
Safe - নিরাপদ
|
Recruit – নিয়োগ করা
|
Though - যদিও
|
To encourage female education, the government has taken some (a) —
steps such as giving stipends to girl students, (b) --- more female teachers,
etc. (c) --- girls cannot receive the full benefit of education mainly because
of the following reasons. (d) ---- misinterpretation and social structures (e)
--- girls from going to schools. Even in urban schools girls are not (f) ----
by many parents to live in hostels for their daughters' (g) ---- Early marriage
and childbirth make women (h) --- - to home with no (i) ----- of going back to
school. Any expenditure for sending girls to school is considered a (i)
--- by many parents whereas it is
regarded as an investment in case of boys.
Answer: (a) positive (b) recruiting
(c) Yet (d) Religious (e) discourage (f) allowed (g) safety (h) tie (i)
possibility (j) wastage/waste
5. Fill in the blanks with appropriate
words in each gap:
The persona of a traffic
policeman has always been a (a) - one. It has often found (b) ---- space and
close treatment in literature and other (c) --- Besides the many poems about
this (d) ---- character, there is at least one (e) -- where the central
character is a traffic policeman. In 1963) Greek film maker Filippos Fylaktas
made this film (f) - My Brother, the Traffic policeman. It featured a slightly
(g)-- -- traffic police, Antonis Pikrocholos who is utterly (h) --- to service
and duty and applies the traffic (i) - --- with unyielding (j) ----
Answer: (a) curious (b) important (c)
arts (d) vital (e) film (f) named/called (g) crazy (h) dutiful (i) rules (j)
hardness
6. The following sentences are jumbled. Rearrange them in a proper
sequence:-- [C. B. 2019]
(i)He died on August 29, 1976 and was buried in the
compound of Dhaka University.
(ii) He wrote a lot of poems, songs, gazals, short stories, poems,
novels, etc.
(iii) He lost his father at
the age of eight and at the age of eleven he showed his poetic genius.
(iv) At the age of nineteen, he joined the Army as an ordinary
soldier to the fight in the First World War.
(v) On his return from the battle field,
he gave up the sword for the pen.
(vi) It was tragic that he had been
suffering from a cruel disease since 1942 and remained paralyzed for the rest of his life.
(vii) In 1924, he married Promila in Kolkata.
(viii) Bangladesh became independent in 1971 and he was brought to
Bangladesh from Kolkata in 1972.
(ix) Kazi Nazrul Islam was born in 1899 in the district of Burdwan
in West Bengal.
(x) Then he was declared our national poet by the Government of
Bangladesh.
Answer: ix – iii – iv – v- ii – vii –
vi – viii – x – i
No comments