HSC English First Paper Model Question-2 with answer
URANUS TEACHING HOME
English First Paper
Model Question -2
Kuakata, locally known as Sagar Kannya
(Daughter of the Sea) is a rare scenic spot located on the southernmost tip of
Bangladesh. Kuakata in Latachapli union under Kalapara Police Station of
Patuakhali district is about 30 km in length and 6 km in breadth. It is 70 km
from Patuakhali district headquarters and 320 km from Dhaka. An excellent
combination of the picturesque natural beauty, sandy beaches, blue sky and the
shimmering expanse of water of the Bay of Bengal and the evergreen forest makes
Kuakata a much sought after tourist destination. The name Kuakata takes its
origin from the story of a 'Kua' - or well - dug on the sea shore by the early
Rakhaine settlers for collecting drinking water. The Rakhaines had landed on
Kuakata coast after being expelled from Arakan by the Mughals. Following the
first well, it became a tradition to dig wells in the neighborhood of Rakhaine
homesteads for fresh water supply. Kuakata is one of the unique spots which
allow a visitor to watch both the sunrise and the sunset from the beach. That
perhaps makes Kuakata one of the world's most attractive beaches. The long and
wide beach at Kuakata has a typical natural setting. This sandy beach slopes
gently into the Bay and bathing there is as pleasant as is swimming or diving.
Kuakata is truly a virgin beach and a sanctuary for migratory winter birds.
Fishing boats plying in the Bay of Bengal with colourful sails, surfing waves
and the lines of coconut trees add to the vibrant colours Kuakata. The
indigenous culture of the Rakhaine community and hundred year old Buddhist
temples indicate the age-old tradition and cultural heritage of this area.
Kuakata is also a holy land for the Hindus and Buddhists. Each year thousands
of devotees come here to attend the festivals Rash Purnima and Maghi Purnima.
On these two days, pilgrims take holy bath and enjoy going to the traditional
fairs.
বাংলাদেশের সর্বদক্ষিণস্থ প্রান্তে অবস্থিত কুয়াকাটা যেটা স্থানীয়ভাবে সাগরকন্যা (সাগরের কন্যা) নামে পরিচিত, একটি দুর্লভ নৈসর্গিক সৌন্দর্য। পটুয়াখালী জেলার কলাপাড়া থানার আওতাধীন লতাচাপলি ইউনিয়ন। কুয়াকাটার দৈর্ঘ্য ৩০ কিলোমিটার এবং প্রস্থ ৬ কিলোমিটার। এটি পটুয়াখালী সদর দপ্তর থেকে ৭০ কিলোমিটার এবং ঢাকা থেকে ৩২০ কিলোমিটার দূরে অবস্থিত। কুয়াকাটায় ছবির মতো প্রাকৃতিক সৌন্দর্য, বালুকাময় সৈকত, নীল আকাশ, সাগরের ধিকিধিকি জলাশয় বিস্তৃতি এবং চিরসবুজ বনের সংমিশ্রণ সত্যিই একে অত্যন্ত কাক্ষিত পর্যটন কেন্দ্রে পরিণত করেছে। কুয়াকাটা নামটি একটি কুয়া’ - অথবা কূপ থেকে উৎপত্তি যেটি সমুদ্রতীরে খাবার পানি সংগ্রহের জন্য শুরুর দিকের রাখাইন বসতিস্থাপনকারিগণ খনন করেছিলেন। রাখাইনরা আরাকান থেকে মুঘলদের দ্বারা বিতাড়িত হয়ে কুয়াকাটা সমুদ্রতীরে আশ্রয় নিয়েছিলেন। প্রথম কূপ খননকে অনুসরণ করে, রাখাইন পল্লির বসতবাড়িগুলোতে সুপেয় পানি সরবরাহের জন্য কূপ খনন করা একটি ঐতিহ্য হয়ে উঠেছিল। কুয়াকাটা অনন্য স্থানগুলোর মধ্যে একটি যা একজন পর্যটককে সমুদ্র সৈকত থেকে সূর্যোদয় এবং সূর্যাস্ত উভয়ই দেখার সুযোগ করে দেয়। সেটি সম্ভবত কুয়াকাটাকে পৃথিবীর অন্যতম আকর্ষণীয় সৈকতে পরিণত করেছে। কুয়াকাটার দীর্ঘ ও বিস্তৃত সমুদ্রসৈকত এক প্রাকৃতিক লীলাভূমির জানান দেয়। এই বালুময় সৈকত ধীরে ধীরে ঢালু হয়ে বঙ্গোপসাগরে মিশেছে এবং সেখানে গোসল করা সাঁতার কাটা অথবা ঝাপ দেওয়ার মতোই আনন্দময়। কুয়াকাটা সত্যিকার অর্থে একটি অদূষিত সৈকত এবং শীতের অতিথি পাখিদের জন্য অভয়ারণ্য। বর্ণিল পালসহ বঙ্গোপসাগরে চলাচলরত মাছ ধরার নৌকা, সফেন লহরি, নারকেল গাছের সারি এসব কিছুই রোমাঞ্চকর, বর্ণিল উপকূলীয় দিগন্তকে আরো রোমাঞ্চিত করে। রাখাইন সম্প্রদায়ের নিজস্ব সংস্কৃতি ও পোশাক-আশাকের ধরন এবং শত শত বছর পূর্বের বৌদ্ধ মন্দিরগুলো এই এলাকার প্রাচীন ঐতিহ্য এবং সাংস্কৃতিক উত্তরাধিকার নির্দেশ করে। কুয়াকাটা হিন্দু এবং বৌদ্ধদের জন্য একটি পুণ্যভূমিও বটে। প্রতিবছর হাজার হাজার পুণ্যার্থী রাসপূর্ণিমা এবং মাঘী পূর্ণিমার মতো উৎসবে যোগ দিতে আসেন। এই দুই দিন, তীর্থযাত্রীরা পুণ্যস্নান করে এবং ঐতিহ্যবাহী মেলা উপভোগ করে।
|
words
|
meaning
|
synonym
|
antonym
|
1
|
Rare (adj) রেয়ার
|
বিরল
|
scarce
|
common
|
2
|
Scenic (adj) সিনিক
|
নৈসর্গিক
|
|
|
3
|
Headquarters (n) হেডকোয়াটারস
|
সদর দফতর
|
|
|
4
|
Excellent (adj)
|
চমৎকার
|
attractive
|
repulsive
|
5
|
Combination (n) কমবাইনেশন
|
সমন্বয়
|
mixture
|
disruption
|
6
|
Picturesque (adj) পিকচারসিক
|
চিত্রোপম
|
pictorial
|
ugly
|
7
|
Shimmering (adj) সিমারিইং
|
ঝিকিমিকি
|
beaming
|
Dark/dull
|
8
|
Sought (adj) সট
|
অন্বেষিত
|
desired
|
shunned
|
9
|
Destination (n)ডিসটিনেশন
|
গন্তব্যস্থান
|
goal
|
source
|
10
|
Expanse (n)
|
বিস্তরণ
|
extent
|
confinement
|
11
|
Expelled (v) adj
|
অপসারিত
|
banished
|
welcome
|
12
|
Homestead (n) হোমস্টিড
|
বাড়িঘর
|
dwelling
|
annex
|
13
|
Unique (adj) ইউনিক
|
অনন্য
|
exception
|
common
|
14
|
Typical (adj) টিপিক্যাল
|
প্রতিরূপ
|
normal
|
abnormal
|
15
|
Pleasant (adj) প্লেজেন্ট
|
আনন্দদায়ক
|
cheerful
|
unpleasant
|
16
|
Sanctuary (n)স্যাংচুরি
|
আশ্রয়স্থল
|
shelter
|
trap
|
17
|
Migratory (adj) মাইগ্র্যাটরি
|
ভ্রমনশীল
|
nomadic
|
Non-nomadic
|
18
|
Vibrant (adj) ভাইব্র্যান্ট
|
উজ্জল
|
bright
|
dull
|
19
|
Indigenous (adj) ইনডাইজেনিয়াস
|
দেশীয়
|
native
|
foreign
|
20
|
Community (n) কমিউনিটি
|
সম্প্রদায়
|
association
|
disparity
|
21
|
Indicate (v) ইনডিকেট
|
সূচিত করা
|
Imply/mark
|
Conceal/hide
|
22
|
Heritage (n) হেরিটেজ
|
ঐতিহ্য
|
patrimony
|
|
23
|
Devotee (n) ডিভোটি
|
ভক্ত
|
believer
|
opponent
|
24
|
Pilgrim (n) পিলগ্রিম
|
তীর্থযাত্রী
|
devotee
|
dweller
|
25
|
Bathe (v) ব্যাথ
|
গোসল করা
|
wash
|
|
4. Read
the following text and fill in the blanks with suitable words from the box.
There are more words than needed. Make any grammatical change if necessary:
Eloquent -বিাগ্মী
|
Darkness-অন্ধকার
|
Awareness- সতকর্তা
|
Learn – শিক্ষা গ্রহন করা
|
Attain – লাভ করা
|
Enlighten – আলোকিত করা
|
Choice- পছন্দ
|
Intellectual- বুদ্ধিবৃত্তি সংক্রান্ত
|
Purpose -উদ্দেশ্য
|
Human - মানবিক
|
Sensibility - বিবেকসম্পন্ন
|
Parochialism
সীমা বদ্ধতা
|
Education is the process by which our mind develops
through formal (a) — at an institution. It is mental and (b) -----training. It
provides opportunities of growth and helps to (c) — challenges. Moreover, the
purpose of education is to success (d) — an individual. The aim of education is
also to train individuals to make right (e)— It ennobles our mind and refines
our (f) ---- . It broadens our outlook and removes (g) - It helps us to be (h)
— of our rights and responsibilities. Education furnishes us with an (i) — in
expressing truth. Therefore, it is compared to light which dispels the (j) --of
ignorance.
Answer:
(a) learning (b) intellectual (c) attain (d) enlighten (e) choice (f)
sensibility (g) parochialism (h) aware (i) eloquence (j) darkness
5.
Fill in the blanks with appropriate words in each gap:
There goes a proverb that child is (a) - of the man. Today's child
is the (b) --- of a nation. He will (c) -- the country. The whole (d) ---
depends on their proper (e) ---- It is our fundamental (f) --- to rouse their
(g) --- talent. A sound environment is (h) ---- both in the family and the
society so that a child (i) - up physically, mentally and spiritually. Only
then it will be (j) ---- to build up a
beautiful and developed country.
Answer: (a) father (b) future (c) lead (d) country (e) care (f)
duty (g) latent (h) essential (i) can grow (j) possible
6. Rearrange the following sentences to make a coherent order :-
(R. B. 2019]
(a) He showed extraordinary credit in every examination of the
school.
(b) He has made great contribution to the scientific research of
Bangladesh.
(c) Dr. Kudrat-e-Khuda was born on 8th May at village Maragra in
the district of Birbhum in West Bengal in
1900 AD.
(d) In 1925 getting star marks he passed M.Sc in Chemistry from
Kolkata Varsity.
(e) He died on 3rd November in 1977.
(f) His father Hazrat Shah Abdul Mukit was a pious man.
(g) In 1929 he passed D.Sc from Imperial College in England.
(h) At the age of six, he was admitted into a Furkania Madrasa and
then he was admitted into an English
School.
(i) He made a great plan to give the new structure of education
system.
(j) In 1953, he was appointed Chairman of Secondary Education
Board,
Answer:
c-f-h-a-d-g-b-j-i-e
It is very helpful!
ReplyDelete